Voor de duidelijkheid. Deze site is niet tegen het betalen per kilometer. Dat is het meest eerlijke. Deze site stelt vragen bij het gekozen systeem, de onomkeerbaarheid ervan, zakelijke belangen en de storingsgevoeligheid. Ook zijn er vraagtekens te zetten bij de bescherming van de privacy.

Om over het beoogde en af te wachten effect maar te zwijgen.

Teken de petitie Hier

zondag 15 november 2009

Wat rekenwerk

Er rijden in Nederland zo'n 8 miljoen personenauto's rond. Die gemiddeld tussen de 15.000 en 20.000 kilometer per jaar rijden.

Belangrijker is het aantal ritten per dag.

Zo tussen de 1 en 5 per dag.

Per rit tussen de 1 tot 4 tarieven (plaats en tijd afhankelijke tarieven)

Dus:
Tussen de 8 miljoen en 40 miljoen ritten per dag
En:
Tussen de 8 tot 160 miljoen transacties per dag

Oftewel:

Tussen de 2,9 en 58 miljard transacties per jaar!!!

58.000.000.000 maal een nauwkeurigheid van 0,1 % (is niet haalbaar hoor) geeft 58 miljoen transacties waarop bezwaar afgewikkeld moet worden per jaar. Mits je die nauwkeurigheid haalt hè.

2 opmerkingen:

  1. 58 miljard / 10 = 5,8 miljard
    58 milhard / 100 = 0,58 miljars
    = 580 miljoen = 1%
    58 miljard / 1.000 = 58 miljoen = 0,1%
    58 miljard / 10.000 = 5,8 miljoen = 0,01%
    58 miljard / 100.000 = 0,58 miljoen
    = 580 000 = 0,001%
    -----------------

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En dan nog wat: als je argumenteert met cijfers is het handig je sommetje conservatief uit te rekenen. 58 miljard is het tegendeel daarvan: het hoogst mogelijke aantal. Dat betekent dat bestuurders uit Noordoost Groningen (laagste tarief) elke dag als een gek naar de Randstad moeten karren om hun vijf ritjes in vier zones te scoren.
    Want het gaat bij de kilometerheffing om de Randstad, de Randstad en uitsluitend de Randstad.
    Die foutkans van 1 op de honderdduizend (In risicotermen: 5 negens dwz 1:99.999) is - dat blijkt uit het sommetje - niet acceptabel. Maar 5 negens is voor een automatiserings-transactiesysteem dan ook een slechte kwaliteitsscore, 7 of 8 negens moet haalbaar zijn.
    Het zou mij niet verbazen als parallelwegen een (bijna) even hoog tarief krijgen als de snelwegen waar ze langs lopen. Anders moeten er belemmeringen komen om ze als alternatief voor de snelweg uit te rangeren. Die belemmeringen zouden dan weer kunnen helpen het lagere tarief te meten.

    BeantwoordenVerwijderen