Voor de duidelijkheid. Deze site is niet tegen het betalen per kilometer. Dat is het meest eerlijke. Deze site stelt vragen bij het gekozen systeem, de onomkeerbaarheid ervan, zakelijke belangen en de storingsgevoeligheid. Ook zijn er vraagtekens te zetten bij de bescherming van de privacy.

Om over het beoogde en af te wachten effect maar te zwijgen.

Teken de petitie Hier

zondag 15 november 2009

Overpeinzingen

dit schreef ik ook op nujij.nl , zoek TeleC@ster reactie #36

"ze"krijgen het communicatiesysteem (P2000 of zow) van de overheid niet eens betrouwbaar aan het werk laat staan 4 miljoen kastjes.

De hackers staan nu al te trappelen.

Wat te denken van een grote storing en de papieren afhandeling van alle bezwaar brieven.
Hoe klein de foutkans ook is, door de omvang (elk ritje is een transactie) komt er een gigantische berg van terechte en onterechte bezwaar brieven op gang (waarvoor veel ambtenaren nodig zijn, die we beter kunnen inzetten en ik kan me ook leuker werk voorstellen)

Dit soort transacties horen direct (accijns en BTW) te worden afgerekend, anders gaat iemand bezwaar maken tegen de btw over een pakje kauwgum dat hij of zij niet lekker vond en dat moet dan nog ambtelijk worden beantwoord ook (want belasting=overheid)

Er moet wel een ander systeem komen omdat in de toekomst het aandeel elektrische km's zal toenemen. (dus dat accijnsverhoog geroep hier gaat gewoon niet meer op, mensen)
Maar dat ze op dit systeem uit zijn gekomen kan vlgs mij alleen maar door een sterke lobby van de kastjes producenten (en onderhoudscontractbedrijven) want wanneer het eenmaal loopt is het voor altijd kassa voor die tak. Tot nu toe was de inning van accijns, btw en bpm een automatisme zonder veel tussenkomst van ambtenaren (want: tanken=betalen incl accijns en btw =klaar en auto kopen, belasting betaald, punt) maar nu wordt het een onbeheersbaar gedrocht.
Dus of je er nu tegen bent of een mak schaap bent, het systeem is in beginsel gedoemd te mislukken, zeker als we massaal bezwaar briefjes gaan sturen ter ambtelijke controle van de belasting heffing achteraf (tip). Mocht deze bezwaar mogelijkheid eruit gewetwijzigd worden (let daar goed op) dan is dat dus een vrijgeleide tot heffing geworden. (en dan ben ik echt weg hier)

Ik wed dat andere minder "lucratieve" systemen gewoon eruit gebonjourd zijn.

Wat dan wel? (Ik ben niet tegen het principe dat de vervuiler betaald en een auto vervuild pas het meest als die rijdt)

Private tolwegen. Lastig met de tolpoortjes, ja. Maar als we daar wat energie in steken komt er wel een handige en anonieme oplossing. BTW een private onderneming kan veel lastiger worden gedwongen om transactie gegevens in te leveren (kijk bijv naar internet providers) slechts bij echt zware gevallen en daar is m.i. weinig mis mee en komt niet zo vaak voor.
Tevens is dan de informatie en de belasting van elkaar gescheiden tenslotte draagt de private onderneming in bulk de belasting af zonder koppeling aan de transactie zelf. Indien alles bij de overheid zit kunnen ze wel roepen dat het ook gescheiden is maar dat gelooft nu niemand meer in deze tijd.

Ik geef toe dat het private tolpoortjes systeem ook niet vrij van bezwaren is (filevorming) maar het laat ook onze buitenlandse gasten betalen.

Dus kom op mensen vorm een alternatieve denktank! En doe de regering een tegenvoorstel.

Op mijn weblog http://neokram.blogspot.com doe ik vandaag een oproep daartoe.

Het is nog niet te laat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten