Voor de duidelijkheid. Deze site is niet tegen het betalen per kilometer. Dat is het meest eerlijke. Deze site stelt vragen bij het gekozen systeem, de onomkeerbaarheid ervan, zakelijke belangen en de storingsgevoeligheid. Ook zijn er vraagtekens te zetten bij de bescherming van de privacy.

Om over het beoogde en af te wachten effect maar te zwijgen.

Teken de petitie Hier

dinsdag 24 november 2009

Nog wat cijfers

Onder staande cijfermateriaal (2007) plaatst de investering in het kastjes systeem in het juiste perspectief. (MRB=motorrijtuigenbelasting) De laatste alinea is overigens ook veelzeggend.

001
Kunt u een overzicht geven van de inkomsten uit BPM, MRB en accijns op benzine en een overzicht van alle verkeersgerelateerde uitgaven, in het licht van de bewering van BOVAG-RAI dat slechts 11% van de belastingen betaald door automobilisten gebruikt wordt voor infrastructuur?

001
De inkomsten uit MRB zijn € 2.840 mln, uit BPM € 3.389 mln, uit accijnzen van lichte olie € 3.997 mln en uit accijnzen van minerale oliĆ«n € 2.905 mln. Voor 2007 komt dat in zijn totaliteit neer op € 13.131 mln. De uitgaven voor aanleg en onderhoud van weginfrastructuur zijn bij Rijk € 2.448 mln, bij de provincies € 970 mln en gemeenten € 3.918 mln. Voor 2007 komt dat in zijn totaliteit neer op € 7.423 mln.
Het percentage dat de BOVAG-RAI vermeldt is niet te herleiden zonder verder inzicht in de gebruikte cijfers. Mogelijk heeft de BOVAG-RAI uitsluitend gerekend met de uitgaven die vermeld zijn in het Infrafonds van het Rijk (art. 12). Als de kosten van de infrastructuur van het Rijk worden opgeteld bij de kosten van gemeenten en provincies, ontstaat een percentage van 56% van de totale inkomsten uit MRB, BPM en accijnzen, dat aan aanleg en onderhoud wordt besteed.

Ten overvloede merk ik op dat er in de huidige belastingregelgeving geen relatie is tussen inkomsten en uitgaven. De BPM, MRB en accijns zijn geen doelbelasting maar dragen bij aan de algemene middelen.

tekst uit dit document van Verkeer en Waterstaat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten